Noi tendințe în consultanță

Consultanţa se schimbă… Suntem prea ocupaţi să observăm că în fiecare lună se schimbă abordarea şi aşteptările diferitelor părţi interesate faţă de consultanţă. Majoritatea clienţilor aşteaptă răspunsuri şi soluţii mai rapid şi trăiesc cu ideea că un consultant se concentrează tot timpul asupra sarcinilor transmise de acestia şi, atunci când au un comentariu, o întrebare sau o noua sarcină, toată lumea se va concentra exclusiv pentru a le răspunde în cel mai scurt timp (ieri, dacă este posibil…). Ne îndreptăm către consultanţă “just-in-time” atunci când răspunsurile şi soluţiile ar trebui realizate cu o precizie ridicată şi în cea mai scurtă perioadă de timp. Aceasta creează premisele implicării, mai repede decât se aştepta, a Inteligenţei Artificiale (IA) în activităţile de consultanţă şi chiar utilizarea abordărilor din Automatizarea Proceselor de Business.

 

Există numeroase domenii de consultanţă în care experţii de top sunt mai puţini în fiecare an şi nu există un nou val care vine să-i înlocuiască. Oamenii nu sunt dispuşi să se specializeze în domenii specifice, fiind considerate depăşite şi cu posibilităţi viitoare limitate (de exemplu, ingineria în infrastructura de apă, managementul deşeurilor solide etc.), aceştia fiind atraşi mai mult de domenii mai moderne şi dinamice (de exemplu: IT, Inteligenţă Artificială, IoT etc.), preferând diversificarea. În contextul scăderii numărului de experţi calificaţi disponibili şi al menţinerii nivelului de muncă, există premise semnificative pentru începerea automatizării consultanţei tehnice şi financiare specializate. Automatizarea  Proceselor de Business se află pe un trend ascendent, fiind noua tendinţă de top în serviciile software conduse de UiPath (care se aşteaptă să ajungă la o evaluare de 10 miliarde USD în acest an, având în vedere că în urmă cu 4 ani era o companie care îşi desfăşura activitatea într-un apartament din România). Cel mai probabil, în viitorul apropiat, companiile internaţionale de inginerie vor începe să dezvolte programe cu scopul de a-i înlocui pe consultanţii juniori, oferind servicii de consultanţă împreună cu consultanţii experimentaţi. Aceeaşi tendinţă este aşteptată pentru consultanţa financiară, în care foile de calcul Excel vor fi înlocuite de programe avansate bazate pe automatizarea proceselor de business, inteligenţă artificială şi machine learning. Companiile multinaţionale de consultanţă au o bază de date istorică a proiectelor care pot fi prezentate într-un mod standardizat, datele şi informaţiile de la clienţi fiind din ce în ce mai standardizate şi disponibile în format electronic, care pot fi utilizate, folosind software specializat, pentru a oferi rapoarte şi soluţii de consultanţă. Drumul către consultanţă bazată pe automatizarea proceselor de business, machine learning şi inteligenţă artificială este deja deschis şi este o chestiune de timp până când va fi transformat într-o autostradă…

 

Următorul salt tehnologic va fi acela de a permite, prin programele dezvoltate, companiilor de consultanţă să comunice între ele pentru a găsi soluţiile optime. Acest lucru poate reprezenta o provocare în primele etape din cauza dreptului de autor şi a confidenţialităţii. Pentru a permite acest lucru şi pentru a asigura protecţia drepturilor de autor, probabil că va trebui dezvoltată o soluţie de tip blockchain care să permită stocarea online a ideilor şi a soluţiilor de consultanţă, oferite de diferite companii de consultanţă, într-o bază de date vastă disponibilă la nivel mondial. În acest mediu viitor, cele mai bune companii de consultanţă vor fi cele care vor dezvolta cele mai bune instrumente (software) şi vor stabili criteriile cele mai eficiente (creierele umane din spatele maşinii) pentru a căuta în baza de date la nivel mondial soluţii care pot fi personalizate pentru un anumit caz. Tehnologia de tip blockchain va permite protejarea dreptului de autor asupra soluţiei, iar atunci când o companie va dori să utilizeze soluţiile dezvoltate de o altă companie, va trebui să plătească drepturi de autor. În acest fel, viitoarele bugete de consultanţă vor cuprinde taxele de consultanţă pe care le cunoaştem astăzi (pentru a plăti munca creierului uman), taxă de consultanţă pentru plata activităţilor de IT (software) şi plata aferentă drepturilor de autor pentru ideile “împrumutate” din baza de date globală de consultanţă.

 

Perturbarea (“disruption”) serviciilor de consultanţă a început deja şi este determinată de schimbările de comportament ale clienţilor, zi de zi. Consultanţa rapidă (just-in-time) nu este posibilă pentru consultanţii umani fără implicarea majoră a software-ului şi a inteligenţei artificiale şi este doar o chestiune de timp până când Silicon Valley va identifica această nouă industrie în valoare de multe miliarde de dolari ca o ţintă atractivă de inovare…

 

Despre autor:

Augustin Boer, Manager BDO România

Domnul Boer are mai mult de 19 ani de experiență în calitate de consultant financiar și instituțional, în special în sectorul serviciilor publice (apă și canalizare, termoficare, managementul deșeurilor solide, transport local etc.). În ultimii 18 ani a fost implicat în toate proiectele majore din sectorul utilităților municipale din România.

De asemenea, dl. Boer are o vastă experiență internațională în proiecte finanțate de BERD, Banca Mondială, Uniunea Europeană, KfW și USAID, în pregătirea analizelor financiare și instituționale pentru proiectele de servicii municipale din România, Moldova, Republica Kârgâză, Albania, Bulgaria, Azerbaidjan, Kazahstan, Tajikistan, Iordania, Turcia, Cipru, Mongolia, Mauritius și Muntenegru.